رتردام میزبان نخستین تاسیسات برق ساحلی برای کشتی‌های مسافربری در مسیر تحقق بندر سبز هلند

3

هلند با راه‌اندازی اولین نیروگاه تامین برق از ساحل برای کشتی‌های مسافربری در بندر رتردام، گامی بلند در مسیر توسعه پایدار و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی برداشت. این پروژه که به عنوان نقطه عطفی در صنعت دریانوردی اروپا شناخته می‌شود، روز دهم فروردین ۱۴۰۴ (۳۱ مارس ۲۰۲۵) با اتصال کشتی مسافربری “AIDAnova” متعلق به شرکت آیدا کروزز (از زیرمجموعه‌های گروه کارنیوال) به سیستم برق ساحلی در اسکله “هالاند آمریکاکاده” به طور رسمی آغاز به کار کرد.

گامی بلند در کاهش آلاینده‌ها و پیشروی در مقررات زیست‌محیطی

شرکت تامین برق ساحلی بندر رتردام پیش‌بینی می‌کند در سال اول فعالیت این تاسیسات، حدود سه چهارم کشتی‌های مسافربری که به این بندر می‌آیند از سیستم برق ساحلی استفاده خواهند کرد. برآوردها نشان می‌دهد این اقدام می‌تواند به کاهش چشمگیر گاز دی‌اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، ذرات معلق و همچنین آلودگی صوتی در منطقه منجر شود.

جالب توجه اینکه این پروژه پنج سال زودتر از مهلت تعیین شده توسط اتحادیه اروپا عملیاتی شده است. بر اساس مقررات اروپایی، تمام کشتی‌های مسافربری تا سال ۲۰۳۰ ملزم به استفاده از برق ساحلی در بنادر اروپایی هستند.

واکنش مسئولان و مدیران ارشد

رابرت سایمونز، شهردار بخش بندر و اقتصاد رتردام، با اشاره به اهمیت اقتصادی کشتی‌های مسافربری اظهار داشت:
“این کشتی‌ها منبع درآمدی مهمی برای شهر محسوب می‌شوند. با قطع اتصال آن‌ها از ژنراتورهای دیزلی و استفاده از برق ساحلی، شاهد بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی صوتی خواهیم بود که هم برای زندگی شهروندان و هم برای اقتصاد منطقه بسیار مفید است. به همه دست‌اندرکاران این پروژه تبریک می‌گویم.”

بودوین سیمونز، مدیرعامل بندر رتردام نیز با ابراز خرسندی از این دستاورد گفت:
“ما امروز به یکی از اهداف مهم خود در مسیر توسعه پایدار دست یافته‌ایم. پس از دوره‌ای طولانی از ساخت‌وساز، حالا گام مهمی در جهت سبزتر کردن بندر رتردام و شهرمان برداشته‌ایم.”

جزئیات فنی پروژه و همکاری‌های بین‌المللی

این پروژه حاصل همکاری مشترک شرکت دانمارکی پاورکون، شهرداری رتردام و چندین شرکت تخصصی دیگر است که طی ۲۲ ماه به بهره‌برداری رسیده است. در قالب این پروژه علاوه بر احداث نیروگاه برق ساحلی، یک کانال کابلی به طول ۲۳۰ متر در اسکله و خط انتقال برق پایدار به طول ۱.۵ کیلومتر از منطقه ماس‌هاون تا ویلهلمیناکاده نصب شده است. سیستم خنک‌کننده این تاسیسات نیز با بهره‌گیری از آب رودخانه ماس طراحی شده که مشابه سیستم مورد استفاده در ترمینال کشتی‌های مسافربری است.

برنامه‌های آینده شرکت‌های کشتیرانی

دیرک اینگر، معاون ارشد شرکت آیدا کروزز، از برنامه‌های این شرکت برای ۳۱ توقف دیگر در بندر رتردام طی سال جاری خبر داد و تاکید کرد:
“امکان استفاده از برق ساحلی در رتردام، گامی مهم در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. ما خوشحالیم که می‌توانیم هنگام پهلوگیری در این بندر، موتورهای اصلی کشتی‌ها را خاموش کنیم.”

وی همچنین اشاره کرد که این شرکت در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است در بیش از ۵۰۰ توقف در بنادر اروپایی مجهز به سیستم برق ساحلی از این فناوری استفاده کند. با راه‌اندازی این تاسیسات در رتردام، کشتی‌های این شرکت در شمال اروپا تقریبا در نیمی از توقف‌های خود قادر به استفاده از برق ساحلی خواهند بود.

این پروژه نه تنها تحولی اساسی در صنعت دریانوردی پایدار ایجاد کرده، بلکه می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر بنادر جهان در مسیر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مورد توجه قرار گیرد. بندر رتردام با این ابتکار عملی، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان پیشرو در فناوری‌های بندری سبز تثبیت کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *